אמא בארגז חול

אמא בארגז חול

יום שלישי, 3 במאי 2016

7 משפטים שכולנו אומרים לילדנו

פעם היתה פרסומת כזו ששאלה אם שגרה זה רע? זוכרים אותה? גם אני לא כל-כך, היא היתה לקפה או משהו בסגנון, אבל אני כן זוכרת את השאלה הזו, שהדהדה בראשי שנים אחר כך.  למרות שאנחנו בעיצומה של החזרה לשגרה, אני רוצה, ברשותכם, להתעכב על היציאה מהשגרה, על כל הביחד הזה שהיה פה עד לפני רגע. היחד הזה הוא באמת מבורך. הוא גם מתיש ומעייף ולעיתים מוביל אותנו אל הקצה, אבל בסך הכל הוא מעניק הזדמנות ליצור חוויות משותפות, כמו שאף שגרה אחרת לא מאפשרת.


בשבוע האחרון היינו בקמפינג מעולה עם כמה חברים, בכלל לדעתי זו הזדמנות מעולה להתחבר לטבע ולהתחבר לילדים מכל זווית אפשרית. אחד הדברים שצדו את עיניי כשהתבוננתי במשפחות (עליתם עליי) היה, כשהבנתי, שכולנו אומרים את אותם המשפטים לילדים וכולנו מאיימים איומי סרק. למה כוונתי, תכף אסביר. נניח (אבל רק נניח) והילד לא ממש רוצה להמשיך את המסלול או נניח שהוא לא קשוב לנו במידה והיינו מצפים. אנו שולפים את משפט המחץ  "אם לא....אז נאלץ ללכת הביתה!"  ברור לי, שלא באמת נלך הביתה, אנחנו בעיצומו של טיול! במדבר! נכון שלפעמים האמירה הזו מספיקה למתן התנהגות לא רצויה, אבל האם היא באמת משנה התנהגות? האם בפעם הבאה לא אאלץ להשתמש במשפט הזה?

"אם לא תרגע, אנחנו הולכים הביתה!!!"


חזרתי הביתה מלאת שאלות ואף על פי שאני מגיעה מהתחום, הייתי חייבת לקבל תשובות. פניתי לאליפז אייזנר , שנוסף על היותה אישה ואמא מקסימה, היא גם מנחה ומדריכת הורים בגישת אדלר. משיחה מרתקת איתה, התחדדו אצלי משפטי מחץ נוספים שאנחנו אומרים לילדנו, שכל כוונתנו היא אחרת לגמרי מהפרשנות שמתקבלת בפועל.

בחרנו לשתף אתכם ב- 7 משפטים נפוצים, שכולנו מתישהו אמרנו לילדים (אל תרגישו לא בנוח, כולנו שם) ואליפז גם תראה לכם, איך עושים את זה אחרת.

1. "תאסוף את הלגו או שאני אוספת וזורקת הכל לפח"
חשוב לעצור ולחשוב איזה מסר אני רוצה שהילד שלי ילמד מהסיטואציה הזו? אני רוצה שילמד לשמור על סדר וילמד לקחת אחריות על הדברים שלו. כשאני משתמשת בכוחניות הילד שלי לומד להשתמש בכוחניות ולא פנוי ללמוד את המסר החשוב הזה. לכן מומלץ לא להכנס למאבקי כח על הנושא של סדר ובמקום, בהתמדה לעודד אותו לסדר.  למשל "בכדי שלא אפול, בוא תאסוף צ'יק צ'ק את הלגו מהרצפה בכדי שאוכל להכנס לחדר לספר לך סיפור" אני יכולה גם להוסיף שנאסוף יחד.  ככה הילד שלי גם מקבל זמן איכות איתי ברוגע, גם לומד לסדר וגם מבין שפה בבית חשוב לסדר ומקבלים על כך יחס חיובי.

2. "תאכל את השניצל או שאין קינוח"
חשוב לי שהילד שלי יאכל בריא, אבל בכל פעם שמתיישבים לשולחן הוא רק עסוק באיזה קינוח יאכל היום, משחק עם האוכל והארוחה מבחינתו נגמרה לפי שהתחילה. חשוב לא לחבר את הקינוח (פרס) לארוחה.  פרס בסוף הארוחה מעביר מסר שהארוחה עצמה היא עונש ורק אם יסיים יקבל את הפרס.  אם אני רוצה להעביר מסר שאצלנו בבית אוכלים בריא, קודם כל אתחיל בדוגמא אישית, בכך שאני אוכל בריא. אם מותר אצלכם חטיף, מומלץ להפריד אותו מזמן הארוחה. שימו גבול ברור לעצמכם כמה חטיפים מותר אצלכם בבית ורק אז תעבירו מסר ברור לילד, ללא כעס.

3"אם אתה לא נרגע עכשיו אני לוקחת חזרה את המשחק החדש שקניתי לך"
כשאני משתמשת במידע שיש לי על הילד שלי נגדו, כמו איזה משחק הכי חשוב לו כרגע ואותו אני לוקחת, אני פוגעת בו, פוגעת באמון שלו בי ופוגעת ביחסים שלנו.  לכן אם היעד שלי הוא לבנות יחסים טובים עם הילד שלי, איום כזה לא יקדם אותי ליעד הזה. כשהילד שלי נסער אני רוצה שילמד להרגע ולכן אהיה שם בשבילו ואעזור לו להרגע.  איך? קודם כל בהבנה ובאמפטיה "אני מבינה שאתה כועס, זה באמת מאוד מכעיס כש...." כך הוא יהיה פנוי ללמידה עצמית, מה קורה לי שאני כועס ומה יעזור לי להרגע.  כשאני כועסת ומאיימת הילד שלי יהיה עסוק בי ולא בעצמו ולכן לא פנוי ללמידה.

4. "אתה לא עוזר לי? בסדר, גם אני לא אעזור לך שתבקש"
אני רוצה לעודד את הילד שלי להיות חלק מהמשפחה, לתרום ולעזור.  ילד שעוזר ותורם מרגיש שצריכים אותו, שהוא חשוב ומסוגל. לכן חשוב לזכור לעודד את הילד לעצמאות ולהאיר רגעים בהם הוא כן עוזר ולהוריד פוקוס כשהוא בוחר לא לעזור. אם אנחנו מסתכלים רגע על עצמנו, האם בכל פעם שמישהו מבקש מאיתנו עזרה אנחנו עוזרים? כנראה שלא, לפעמים אנחנו לא יכולים או לא מתאים לנו לעזור וזה המסר שכדאי ללמד את הילד שלנו, לעזור מבחירה ולא מפחד מאיתנו או מהעונש. אז איך להגיב כשהוא בוחר לא לעזור? קודם כל נבקש בדרך מכבדת "אשמח שתעזור לי/מאוד יעזור לי אם... /מזל שאתה כבר גדלת ויכול לעזור לי". אם בכל זאת הוא בוחר לא לעזור, חשוב להשאיר דלת פתוחה להזדמנות הבאה "אולי בפעם הבאה תעזור לי".

5. "אם אתה לא עושה שיעורי בית עכשיו, אין חברים שבוע"
של מי שעורי הבית? נכון, שלו, לכן בכדי ללמד את הילד אחריות על שיעורי הבית שבו יחד על הסכם בנושא הזה. שתפו אותו מתי לדעתכם הזמן הנכון להכין אותם, שתפו מתי אתם פנויים לעזור, תנו לו להביע דעה ולבחור שעה שטובה עבורו ויחד תגיעו להסכמה.  תעבירו אליו את האחריות. ילד שמרגיש שסומכים עליו יקח אחריות. כשאני מונעת מהילד שלי פעילות חברתית בגלל שיעורי הבית אני יוצרת אצלו התנגדות גדולה יותר לשיעורים ונכנסת איתו למאבקי כח מיותרים. מה במקום? "השיעורים הם באחריותך, תוודא שסיימת מה שצריך בכדי שישאר לך זמן לחברים היום".

 6. "תראו איך אתם מתנהגים!!!! אני מבטלת את הטיול של הקיץ"
אנחנו רוצים לבנות יחסים של אמון עם הילדים שלנו, שאלה - אתם באמת הולכים לבטל את הטיול?  כנראה שלא :) בכדי לבנות אמון המנעו מלאיים סתם.  כשאנחנו מאיימים ולא מקיימים אנחנו שוברים את המילה שלנו וכך הילדים לומדים לא לסמוך עלינו.
מה במקום? עודדו אותם כשהם משחקים יפה יחד, כשהם מסתדרים, מדברים, משלימים, שימו את הפוקוס על ההתנהגות שאתם רוצים לראות, כשהם יקבלו תשומת לב על התנהגות חיובית אתם תראו יותר ויותר רגעי אושר.  "כיף לי לראות אתכם ככה משחקים ברוגע"


"תראו איך אתם מתנהגים!!!!!!!!!!"



7. "נמאס לי ממך, או שאתה מפסיק לצעוק או שאין חוג היום"
כשהילד שלי צועק הוא מנסה לתקשר רגש שלילי, אני רוצה שהילדים שלי ידעו שבבית שלנו מותר להרגיש כל רגש, חיובי או שלילי, מותר להתבטא ולהוציא. 
האם אני צועקת? ילד שצועק כנראה למד לצעוק מאיתנו לכן זה לא אפקטיבי לצעוק עליו "תפסיק לצעוק" . דמייני שהיה לך יום רע וקבעת בערב לצאת עם חברה. היציאה הזו היא אוויר עבורך, כך גם החוג עבור הילד שלך.  אל תמנעי ממנו את פעילות הפנאי בגלל שהיה לו יום פחות טוב.
מה במקום? למדי את הילד להביע רגש שלילי במילים במקום בצעקות - השתמשו בשפת הרגש.
"אני מבינה שזה הכעיס אותך ש.... אני פה אם אתה צריך חיבוק"

בזמן כתיבת הפוסט, שמתי לב יותר, למשפטים שנאמרים בבית שלנו. אני שואלת את עצמי המון שאלות בתור אמא, לא תמיד יש לי תשובות ומענה לעצמי, גם אני עושה טעויות ולא מעט. אני חושבת שהחוכמה בכל העסק הזה, היא תמיד לבחון את עצמנו, לבדוק איך אפשר לעשות את זה טוב יותר. מבחינתי, אין בכלל ספק שהתואר "אמא" הוא התואר הכי חשוב שקיבלתי, הלמידה בו אף פעם לא מסתיימת. המפגש עם אליפז הוא עוד השתלמות בדרך, כולנו חייבים את זה לעצמנו. אז תעצרו רגע, תבוננו עליהם ותזכרו שתמיד יש עוד דרך. שיהיה לכולנו בהצלחה. 




תגובה 1:

  1. תודה לך ולאליפז! אני צריכה לתלות רשימה של התשובות האלו... קשה לשלוף אותם בזמן אמת, אז שולפים את מה שההורים לימדו אותנו...

    השבמחק

אהבתם